Sjekker du kartet på el-sparkesykkel er det stor forskjell om du er ute i trafikken eller ikke.

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, bergenseren Roger Ytre-Hauge i et presseskriv. Størrelsen på boten er den samme som for bil fordi el-sparkesykkel regnes som motorvogn.

– Dersom en sak om bøter havner i rettsvesenet blir det interessant å se utfallet, men fram til da er dette regelverket vi må forholde oss til, sier han.

Kombinasjonen mobilbruk og el-sparkesykkel er straffbar. Foto: Frende Forsikring

Hvor går grensen?

– Står du for eksempel på rødt lys, og sjekker mobilen, kan du få bot om politiet ser det. Grunnen er at du er en del av trafikken. Da gjelder nemlig reglene som bilistene må forholde seg til, sier Ytre-Hauge.

Situasjonen er annerledes hvis du kjører på fortau.

- Dersom du står i ro med el-sparkesykkel på et fortau er du ikke en del av trafikken. Da unngår du bot, sier han.

Oppmerksomheten forsvinner

Fagsjefen i Frende ser ofte at mobilen blir blandet inn i trafikkbildet.

– Vi ser at en del fikler med mobilen på el-sparkesykkel. Det må vi få en slutt på. Du har enormt liten beskyttelse hvis du faller. Mange ulykker ender med stygge skader. Når du er i trafikken, er det bare der du bør ha fokuset ditt. Hvis ikke blir det fort farlig, sier Roger Ytre-Hauge.

Tall Stavanger Aftenblad har hentet inn viser at det har vært over 500 alvorlige ulykker med el-sparkesykkel i Norge de siste årene.

Nå starter sesongen

Med finere vær og lengre kvelder blir det stadig flere myke trafikanter på veiene våre.

– I ukene som kommer ser vi alltid en økning i antallet skader som involverer folk på el-sparkesykkel og vanlig sykkel. Ikke legg deg til uvaner som å sjekke mobilen på rødt lys eller droppe hjelmen. Plutselig skjer det et uhell, og da er det for sent å tenke seg om, sier Ytre-Hauge.